lördag 29 september 2012

Plugghäst

Idag har jag pluggat.
Jag läser nu mera dubbla kurser på universitetet och jag har nu läst igenom diverse kurslitteratur som sig bör.
Det är faktistk riktigt intressant.
Duktiga jag!

Dock blev jag riktigt besviken när jag tänkte logga in på SVAR:s hemsida där jag spanat in lite intressanta handlingar som jag skulle använda mig av i en inlämningsuppgift. Det visade sig att det som jag trodde var en gratistjänst i själva verket var en betaltjänst som kostar i runda slängar 250 pix i månaden. Det var jag inte beredd på. Jag hade fått intrycket av att det skulle kosta gratis för oss som är studenter, men så var visst inte fallet.
Å andra sidan kan man ju kanske ta den kostnaden i en månad eller så, bara för att slippa åka till Riksarkivet eller något av Landsarkiven. Det kostar ju också en slant. Ta Riksarkivet som exempel:
- Tåg tur och retur = 150:-
- Lunch + fika = 100:-
Totalt: 250:- = samma pris som en månads användande av dokumenten på hemmaplan. Man slipper även använda vita hadskar för att kunna peta på handlingarna.
Dessutom får man ungefär fem kannor te för samma pris som en kopp dito på RA och ingen har några som helst åsikter om hur nära dokumenten man dricker teet och äter sina mackor.

nå ja...
Vi får se vad som händer. Kanske jag köper in mig på de där handlingarna. det verkar ju onekligen enklare än att springa till RA titt som tätt...

1 kommentar: