söndag 9 september 2012

Lyckad dag!

Idag har jag verkligen gjort ett gott dagsverke.

Dagen började med att jag klev upp ur sängen medan sonen och maken fortfarande sov. Jag smög på mig kläderna och gick ut i tvättstugan för att vika tvätt.
När sonen vaknade gjorde jag frukost åt honom och mig samtidigt som jag försökte värja mig från de värsta gnäll-attackerna (sonen är inne i gnälla-och-gråta-över-allt-perioden och vi hoppas innerligt att den snart är över)
När frukosten var avklarad gick jag ut och grävde i trädgårdslandet.
Vi håller på att göra odlingslimpor i de nybygda odlingslådorna, eftersom jag tror att det kommer att bli mycket bättre än den jobbiga och kompakta jorden som finns där idag. Detta innebär att jag har grävt i lerjord i två dagar, flyttat mängder med ris och trädgårdskompost samt lagt på en massa gräsklipp. Nu ska bara jorden skyfflas tillbaka ovanpå så är EN låda klar. *pust*
Jag räknar med att hinna skotta tillbaka jorden under kvällarna denna vecka, men vad jag räknar med och vad verkligheten tillåter är två vitt skilda saker.
Kanske blir det en låda till nästa vecka, men det beror på vädret.
Regn = kompakt lera = hopplöst att skotta = ingen odlingslåda.

Mitt i alltihop kom grannen på att hon inte hade frågat mig om svampplockning på flera dagar. Jag tackade ja och hängde med henne i ungefär en och en halv timme innan vi återvände med ett par liter blandad svamp, ungefär 1,5 liter blåbär och hallon samt några äpplen som jag snodde (med visst tillstånd så klart) från grannens sons äppelträd. han hade så många (både äppelträd och äpplen) att han inte skulle sakna dem.

Det visade sig också att sonen hade ett outnyttjat potatisland bakom sin verkstad. Jag ska undersöka möjligheterna att hyra in mig där senare. Kanske jag kan få ett ordentligt potatisland till sommaren!

Väl hemma igen blev det mer grävande och skyfflande samt matlagning och mera skyfflande.

Efter middagen blev det en dryg timmes svamprensande innan det fick bli lite tid även till datorn och mina övriga intressen.

Och till alla er som inte anser att man skall arbeta på söndagar: Detta är inte arbete. Det är fritid med kvalité!

2 kommentarer:

  1. Du verkar vara på bättringsvägen med bloggandet nu. Vilken tur! Jag var bra nära att påminna dig om ditt nyårslöfte! Tycker det var väldigt länge sen vi sågs så jag vet ju inte vad du pysslar med längre.

    SvaraRadera
  2. Schysst! Vi hör av oss om det behövs fler kartonger. Har fått tag på 10 till idag, så det kanske fungerar ändå.

    Visst sa du att du kände nån som behövde en frimärkssamling en gång för länge sen?

    SvaraRadera