tisdag 10 augusti 2010

Äntligen hemma

Visst är det skönt att få vara hos Mamma och Pappa ett tag, men tänk vad skönt det är att få komma hem. Den egna sängen, de egna kuddarna och det egna täcket är faktiskt bäst, även om de saker som finns hos Mamma och Pappa också är mina. Eller.. de var mina innan jag flyttade hemifrån. Nu känns de inte lika mycket mina som de som bor i lägenheten.

Resan hem var förresten en pärs. Vår underbare son behagade att skrika i högan sky under i stort sett hela resan. Det som i normala fall tar fyra och en halv timme att köra tog i söndags sex och en halv timme på grund av alla stopp vi fick göra för att inte bli tokiga av allt skrikande. I Björklinge somnade slutligen den lilla skrikhalsen och vi fick 45 minuter lugn och ro innan vi kom hem.

I köket står nu en deg och jäser. Det ska bli en omgång matbröd, vilket vi är i stort behov av. Som vanligt blev det lite smått och gott i degen. Både kornmjöl och vetemjöl fick det bli denna gång samt lite hela linfrön. Till degvätska använde jag en liter Gammmeldags mjölk, som jag prutade ner priset på eftersom det var kort datum på den. Jag kryddade med salt, anis, fänkål och lite torkad basilika som jag hittade i en burk i skafferiet. Jag vet inte om basilika är speciellt gott i matbröd, men jag chansar =0)

Det där med att pruta på ICA är något som jag har börjat göra mer och mer. Det brukar inte vara helt omöjligt att pruta ner priset på mejerivaror med kort datum (perfekt när man ska baka samma dag eller dagen efter, annars går det alltid att frysa in och plocka fram senare) eller på frukt och grönsaker som ligger färdigförpackade i korgar där en av frukerna är dålig. Jag tycker att det är onödigt att affärerna kastar så mycket mat, bara för att en del av det är dåligt. Då kan ju jag lika gärna köpa det till ett lägre pris och själv kasta de som inte är bra.
Jag rekommenderar alla att testa. Mycket bättre för miljösamvetet!

Och det där med miljösamvete... Jag var en riktig miljöskurk häromdagen när jag köpte två par jeans. Bomull är ju en av de värsta miljöbovar som finns. Dock trivs jag så bra i jeans och de håller avsevärt längre än byxor av annat slag, exempelvis linne och ull som inte är lika kemikalikrävande vid tillverkningen.
Det känns verkligen jobbigt att handla nya kläder, men det finns så sällan jeans i min storlek på Myrorna eller Kupan. Jag kanske får se det som att det jämnar ut sig, eftersom jag i princip bara köper ekologiska varor och sällan köper nya kläder i övrigt. Eller så får jag börja gå i kjol så att jag inte sliter ut de byxor jag har. Det kanske skulle fungera...

Jag hoppas att mitt garn- och tebytespaket kommer idag. Sista dagen för ivägskickning var i söndags och jag har inte sett någon avi ännu. Kanske kommer det idag! Hoppas hoppas...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar