söndag 6 november 2011

Sånger vid läggdags

Nattning av sonen går till på följande sätt:
  • Läsa "Totte städar", "Totte går ut" och "Totte bygger" i valfri ordning
  • Läs-sjunga "Bä bä vita lamm", "Imse-vimse spindel" och "I ett hus vid skogens slut" minst två gånger per bok. Böckerna är alltså illustrerade versioner av kända barnsånger. "Ellen och Olle sjunger" heter visst serien.
  • Mata barnet med välling.
  • Brottas lite med nallen och försöka övertyga barnet om att vi ska ligga ner på kudden och sova nu.
I bästa fall funkar det och den lilla sötnosen somnar inom 30 minuter, räknat från den första Totte-boken.
I värsta fall håller nallebrottningen på i flera timmar och illbattingen kräver omläsning av alla böckerna.

De senaste kvällarna har han krävt att jag ska sjunga om Nalle Puh, vilket jag har gjort utan större protester. Texten är enkel och melodin är trevlig. Lagom nattinatti-musik alltså...
Texten går som följer:

Hej Nalle Puh, Hej Nalle Puh
Vad är det för äventyr du ska ut på?
Hej Nalle Puh, Hej nalle Puh
Du, din goa dumma lilla björn
I torsdags kväll ville barnet att jag skulle sjunga om Puh och Tiger. Lite besvärligt, eftersom jag inte kunde någon sådan sång. Det ville sonen inte höra talas om så jag fick raskt hittta på en lämplig sång om både Puh, Tiger och bin.
Nalle Puh och Tiger
Skuttar skogen fram
Nalle Puh och Tiger
Jagar bina där
Bina surrar, surr surr
Honung smakar gott
Surr surr surr surr surr surr
Kanske inte världens bästa text, men den funkade. I torsdags kväll...
I fredags kväll ville den lilla lustigkurren att jag även skulle sjunga om Hanna och Tesla. Det dög inte att bara sjunga om Hanna och Tesla utan Puh, Tiger och bina skulle också vara med. Dessutom skulle de åka buss. *suck*
Det slutade med att alla fick åka buss. En vers var.
Hanna åker bussen
Hanna åker buss
Tesla åker bussen
Tesla åker buss
o.s.v.
Ikväll skulle jag fortsätta sjunga om bussen, men då skulle både Farmor och Mormor vara med.  Och nåde mig om jag hade råkat glömma någon av de andra personerna/figurerna.
Jag var då ganska glad att jag hade kommit på idén med en vers var. Det blev liksom enklare då...

Frågan är vad som händer imorgon kväll. Jag kan ge mig den på att det ska sjungas om traktorn då, eller möjligen om Pippi. Tur att Pippi redan har en egen sång- Där behöver inte hittepået gå på övertid i alla fall. Tack för det Astrid och Georg!

1 kommentar: